harika gıda
|
18:16
|
0
Comments
ÜRÜN VE HİZMET KALİTESİNİN
BİLEŞENLERİ
KALİTE KAVRAMI
Kalite,
günümüzde işletmeler tarafından stratejik bir kavram haline gelirken,
tüketiciler tarafından tercihleri belirleyen
ana unsurlardan biri haline gelmiştir.
Geleneksel anlamda yaklaşıldığında kalite kavramı standartlara uyum ya da
fonksiyonlara uygunluk olarak ele
alınmaktadır. Ancak günümüzde kalite kavramı bu tanımlara sığmayacak derecede
yeni boyutlar kazanmıştır.
Günümüzde, kalite kavramı, günlük konuşmalardaki dağınıklığından kurtarılmış, dar
tanımlama kalıplarından
çıkarılmış, esnek ve dinamik bir çerçeve içine yerleştirilmiştir.
Kalitenin bu esnekliği ve çok boyutluluğu kalite konusunda sayısız tanımlamanın
yapılması ve ortak bir tanım üzerinde
anlaşılmamasına neden olmuştur. Kalite ile ilgili yapılan tanımlamaların bir
kaçına bakalım;
Kalite, müşterinin mal ya da hizmet ile ilgili duyduğu doyum ve hoşnutluk
düzeyidir.
Kalite, müşterinin istediğidir.
Kalite, mal veya hizmetin müşteri beklenti ve gereksinimlerini karşılayabilme
yeteneğidir.
Kalite, kusursuz ürünün yaratılmasıdır.
Kalite, insanların performansların hatasız olarak gerçekleştirmeleridir.
Kalite, her türlü hatanın ortadan kaldırılmasıdır.
Kalite, istenen özelliklere uygunluktur.
Kalite, standartlara uygunluktur.
Kalite, müşterinin parasının değerini almasıdır.
Kalite, zamana uygunluktur.
Sonuç olarak
kalite en genel anlamıyla, “müşteri isteklerinin tatmini, operasyon
performansının iyileştirilmesi,
maliyetlerin
düşürülmesi vb. amaçlar için kullanılan stratejik bir yönetim aracıdır”
şeklinde tanımlanabilir.
ÜRÜN KALİTESİNİN BİLEŞENLERİ
Bir ürünün
kalitesi, tüketici ihtiyaçlarını en ekonomik düzeyde karşılamayı amaçlayan
mühendislik ve imalat
özelliklerinin
bileşenlerinden oluşmaktadır.
Bir ürünün
kalitesini ortaya koyan bileşenler aşağıda yer almaktadır.
1.Performans:
Ürünün birincil çalışma özelliklerinin tatmin ediciliği. Örneğin; otomobilin
hızı, televizyonun görüntü
kalitesi.
2.Özellikler:
Ürünün temel çalışma özelliklerin tanımlayan ikincil özellikler. Örnğin,
otomobilin soğutma sistemi, fren
sistemi.
3.Güvenilirlik:
Ürünün belirli bir zaman dilimi içersinde bozulmama ya da iyi çalışma özelliği.
Ürünün performans
özelliklerinin
sürekliliği.
4.Dayanıklılık:
Ürünün fiziksel olarak bozulmadan kullanılma süresinin uzunluğu. Hem teknik hem
de ekonomik
boyutu
içerir.
5.Uygunluk:
Ürünün tasarımının ve çalışmasının önceden belirlenmiş standartlara, belgelere
ya da kullanıcıların
beklentilerine
uygunluğu.
6.Hizmet
Alabilme: Bir ürünün onarımında gösterilen sürat, nezaket, uzmanlık ve
kolaylık. Sorun ve şikayetlerin kolay
çözülebilirliği.
7.Estetik:
Ürünün albenisi ve duyulara seslenebilme yeteneği (görünüş, koku, tat).
8.Ün /
Algılanan Kalite: Şirketin genel imajı ve ünü.
HİZMET KALİTESİNİN BİLEŞENLERİ
Kalitede
olduğu gibi hizmet kaliteside çok boyutludur. Bu yüzden hizmet kalitesinin de
kesin ve net bir tanımı yoktur.
Ancak genel olarak hizmet kalitesi, gerçek ve alıgılanan hizmet kalitesi
arasındaki farktır.
Ürün kalitesinden farklı olarak hizmet kalitesi daha karmaşık ve daha fazla
bileşenden oluşan bir kavramdır.
Hizmet
kalitesi 10 bileşenden oluşmaktadır. Bu bileşenler aşağıda verilmiştir:
1.Güvenilirlik:
Performans tutarlılığın içermektedir. Hizmetin güvenilir ve doğru biçimde,
verilen sözler doğrultusunda
yapılması
anlamına gelmektedir.
2.Duyarırlılık
/ Karşılık Vermek: Çalışanların, müşterilere anında hizmet vermek ve yardım
etmeye istekli olmalarını
ifade
etmektedir. Hizmetin zamanında olmasını içerir.
3.Yeterlilik:
Hizmet sunmak için gerek firmanın gerekse de çalışan personelin gerekli bilgi
ve beceriye sahip olmaları
anlamına
gelmektedir.
4.Erişebilirlik:
Yaklaşılabilir olma ve ilişki kurma kolaylığını içermektedir. Hizmete kolay
ulaşmayı, bekleme
zamanının
kısa olmasını, faaliyet saatlerinin uygun olmasını ifade etmektedir.
5.Nezaket:
Müşteriyle ilişkide bulunan personelin kibarlığı, saygınlığı, ve dostluğunu
içerir.
6.İletişim:
Müşterileri anlayabilecekleri dilde bilgilendirmek ve onların dinlemek
anlamıanlamına gelir. Firma farklı
müşteriler
için dilini uydurabilmeli ve farklılaştırabilmelidir.
7.İtibar:
Firmanın; inanılırlığı, güvenirliliği, dürüstlüğü ve müşteri çıkarlarını kalben
hissetmeyi içermektedir. Firmanın
ismi, ünü,
çalışanlarının kişisel özellikleri itibarı oluşturan unsurlardır.
8.Güvenlik:
Şüphe, tehlike ve riskten uzak olma. Fiziksel ve finansal güvenlik ile
mahremiyet güvenliği oluşturan
unsurlardır.
9.Müşteriyi
Bilmek ve Anlamak: Müşteriyi ve müşteriye ilişkin ihtiyaçları bilmek için çaba
sarfetmeyi içerir.
10.Fiziksel
Varlıklar: Hizmetin fiziksel yanının içermektedir. Fiziksel tesisler,
personelin, görünüşü, hizmet sunmak
için
kullanılan araç ve ekipmanlar fiziksel unsurları oluşturmaktadır.
SONUÇ
Kalite gibi
çok boyutlu bir kavramın hem ürün bazında hem de hizmet bazında özellikle
tüketicilerin algıladığı şekliyle
değerlendirilmesi çok kolay olmamaktadır.
Yapılan tüketici ve müşteri tatmini araştırmalarında tüketicilerin bir ürünü
veya bir hizmeti tercih etme nedenlerinin
başında “kalite” gelmektedir. Ancak bu kaliteyi ortaya kayan bileşenlerin
değerlendirilmemesi “kalite” olgusunun
havada kalmasına neden olmaktadır. Bu tarz çalışmalarda yukarda sayılan hizmet
bileşenleri çerçevesinde
değerlendirmelerin yapılması daha tutarlı ve daha doğru bilgilere ulaşılmasına
imkan verecektir.
Category
:
hizmet kavramı
,
kalite kavramı
,
kişisel gelişim
,
pazarlama
,
tom consulting
,
ürün kalitesi
0 Comments